مقدمه
پیش از این در مقالهی معرفی بازی رومیزی ترافورمینگ مارس (Terraforming Mars)، راجع به رویای سکونت در مریخ که برای چندین دهه، ذهن بشر را مشغول به خود نگاه داشته، صحبت کردم. هرچند که در بردگیم ترافورمینگ مارس، فرایند قابل سکونت شدن مریخ به زیبایی هرچه تمامتر در قالب یک بازی استراتژیک پیاده سازی شده بود، اما همچنان بخش مهمی از داستان این مهاجرت بزرگ انسانها را پوشش نمیداد؛ سرگذشت اولین مسافران سیارهی سرخ.
بدون شک سفر اولین انسانها به مریخ و تلاش آنها برای بقا و آماده سازی وضعیت جهت ورود افراد دیگر به سطح این سیاره، ماجرایی شدیدا شنیدنی و هیجان انگیز خواهد بود. به احتمال بسیار زیاد، اولین مسافران مریخ سفری بدون بازگشت را تجربه خواهند کرد و ممکن است مجبور باشند باقی عمر خود را دور از تمامی دوستان آشنایان، وقف پیشرفت بشریت کرده و در میان دشتها و صخرههای بهرام برای مهیا ساختن شرایط، پرسه بزنند.
بازی رومیزی فرست مارشنز (First Martians: Adventures on the Red Planet) عنوانی است که ماجرای اولین انسانهایی را روایت میکند که به مریخ سفر میکنند؛ دانشمندانی که قصد دارند تا به عنوان اولین انسانهای پا گذاشته بر سطح مریخ، مسیر توسعه و پراکنده شدن انسانها در فضا را هموارتر کنند. بازی فرست مارشنز در واقع برادر کوچکتر بردگیم رابینسون کروزوئه (Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island) به شمار میرود که توسط آقای ایگناسی ترزویچک (Ignacy Trzewiczek) طراحی شد و در سال ۲۰۱۷ به دست کمپانی پورتال گیمز (Portal Games) منتشر شد. در ادامهی این نوشتارسراغ معرفی این بازی ماجراجویی هیجانانگیز میرویم.
تنهای تنها
فرست مارشنز همانند بردگیم رابینسون کروزوئه، برای ۱ تا ۴ بازیکن طراحی شده که امکان بازی به صورت تک نفره و یا همکاری مشترک با چند بازیکن را دارد. در این بازی، هر بازیکن نقش یک دانشمند فضانورد را بر عهده میگیرد که برای سازمان بین المللی «MCEI» (Mars Colonization and Expansion Initiative) کار میکند و اکنون به ماموریت مهمی اعضام شده: سفر به مریخ برای آمادهسازی زیرساختهای مورد نیاز جهت اعزام گروههای بعدی انسانها. هرچند که ماموریت در ابتدا کاملا دقیق و حساب شده به نظر میرسید، اما از همان ابتدای گام نهادن در خاک سیارهی سرخ مشخص شد حتی دشوارترین تمرینها و شبیهسازیهای انجام شده نتوانستهاند در عمل به چالشهای پیش روی فضانوردان حتی نزدیک باشند. تقریبا هیچکدام از پیشآمدها تحت کنترل نیست، اما فرصت دوبارهای نیز وجود ندارد. ماموریت به هر صورتی که شده باید انجام شود، هرچند که هدفی جدیدی نیز به آن اضافه شده؛ برای بقای خود بجنگید.
بازی رومیزی فرست مارشنز به دو صورت قابل انجام است: تک سناریو و یا حالت کمپین. در حالت تک سناریو، بازیکنان یکی از برگه سناریوهای بازی را انتخاب میکنند و تلاش میکنند تا اهداف ماموریت محول شده به ایشان را با در نظر گرفتن قوانین و شرایط شرح داده شده در برگهی سناریو، کامل کنند. اما در حالت کمپین، بازیکنان با مجموعهای از سناریوها روبهرو هستند که باید به ترتیبی خاص بازی شوند. بدیهی است که نحوهی به اتمام رساندن هر سناریو بر شرایط سناریو بعدی اثر گذار است. همچنین در طول کمپین، یک داستان پیوسته روایت شده و ادامه مییابد که به بازیکنان حس یک ماجراجویی تمام و کمال را میدهد.
درون جعبهی بازی فرست مارشنز، دو کمپین متفاوت وجود دارد که هرکدام داستان منحصربهفرد خود را روایت میکند و بی ارتباط با کمپین دیگر و سناریوهای داخل بازی است. شایان ذکر است که کمپین دوم بازی حالت لگاسی (Legacy) دارد؛ به این معنی که با یکبار به پایان رساندن آن، به خاطر ایجاد تغییرات فیزیکی در اجزا بازی، دیگر امکان بازی کردن آن کمپین خاص وجود ندارد (هرچند که کمپین دیگر و سایر سناریوها را میتوانید بازی کنید).
بردگیم فرست مارشنز، یک عنوان داستانسرایی (Storytelling) است و جدا از مکانیزمها و هستهی اصلی گیمپلی، تمرکز بسیاری بر روایت داستان و ارائهی تجربهی یک ماجراجویی ناب را دارد. از همین رو، این بازی از یک اپلیکیشن برای روایت داستانها و رویدادها بهره میگیرد که به صورت رایگان میتوانید آن را بر روی رایانهی شخصی و یا تلفنها همراه هوشمند نصب و از آن استفاده کنید. این اپلیکیشن سبب میشود تا داستانهای پیش رو در بازی لو نرود و ناشر بتواند بدون قرار دادن حجم عظیمی از کارتها در جعبه، که طبیعتا باعث بالا رفتن قیمت بازی میشود، مقدار قابل توجهی از رویدادها و ماجراهای متنوع را برای بازیکنان روایت کند.
دشوار، اما شیرین
هرچند که فرست مارشنز تمرکز ویژهای بر روی داستان سرایی دارد، اما این موضوع به هیچ وجه به معنی این نیست که گیمپلی بازی مورد بی توجهی قرار گرفته؛ بالعکس، این بازی همانند عنوان رابینسون کروزوئه از گیمپلی غنی و پر جزئیات برخوردار است که وزنهی آن حتی نسبت به المانهای تماتیک بازی سنگینی بیشتری دارد (البته باید ذکر کنم که با توجه به ویدئوهای آموزشی این بازی به زبان انگلیسی، یادگیری آن چندان هم دشوار نیست و صرفا صبر و دقت بالایی را میطلبد).
در اینجا باید اشاره کنم که بازی فرست مارشنز به هیچ وجه بازی سادهای برای یادگیری نیست و حتی هرکسی از پس خواندن دفترچه قوانین آن بر نمیآید. یادگیری بازی فرایندی زمانبر و نیازمند دقت فراوان است، چرا که فرست مارشنز یک بردگیم به شدت پر جزئیات و گسترده است که فرانگرفتن بخش کوچکی از قوانین آن هم میتواند در روند کلی بازی تاثیر به سزایی داشتهباشد.
از سوی دیگر، آشنایی کافی با زبان انگلیسی در تمام جریان بازی، حداقل برای یک بازیکن ضروری است. اما بهترین تجربهی بازی زمانی رقم میخورد که تمام بازیکنان بتوانند در سطح متوسط متون انگلیسی را بخوانند و متوجه شوند. این موضوع در کنار چالشهای یادگیری قوانین و آموزش بازی، سببب شدهاند تا در ابتدای عرضهی بردگیم فرست مارشنز، نقدهای منفی بسیاری سمت این بازی سرازیر شوند؛ چرا که بسیاری از افراد کمتر آشنا با بردگیم، به خاطر حجم بالای تبلیغات و بازاریابی، این عنوان را تهیه کرده بودند و پس از کلنجارهای بسیار با قوانین این عنوان، در نهایت موفق به یادگیری و تجربهی صحیح آن نشدند.
هنگامی که یک گروه از بازیکنان، بتوانند از پس تمام مشکلات یادگیری قوانین و آموزش فرایند بازی برآیند، آنگاه است که میتوانند وارد جریان بازی شده و آن ماجراجویی نابی را که بازی وعدهاش را داده بود، بیابند. پس از اینکه مدتی با مکانیزمهای بازی سر و کله میزنید، آنگاه است که متوجه نیاز تمام و کمال بازی به این جزئیات میشوید. در واقع بازی فرست مارشنز برای حس و حال عمیق سفر به مریخ، به تمامی المانهای بازی که در ظاهر قوانینی دشوار و بیش از اندازه به نظر میآیند، نیاز داشت. از همین رو اگر به دنبال یک بازی رومیزی همکاری مشترک با روایت داستانی جذاب و نفسگیر هستید، قطعا باید بردگیم فرست مارشنز را به لیست خرید خود اضافه کنید.
سخن پایانی
بردگیم فرست مارشنز (First Martians: Adventures on the Red Planet)، عنوانی است که با وجود قوانین پیچیده و فرایند یادگیری دشوار، تجربهای شیرین و عمیق از یک ماجراجویی علمی-تخیلی ارائه میدهد که برای علاقهمندان به داستانسرایی در طول بازی، میتواند بسیار دلنشین باشد. این بازی نیاز کامل به دانش زبان انگلیسی، حداقل برای یک بازیکن، دارد؛ با این وجود در صورتی که همهی بازیکنان، بتوانند تمام متون رویدادها و کارتهای بازی را خود بخوانند، فرست مارشنز میتواند برایشان به یکی از عمیقترین تجربهها میان بازیهای همکاری مشترک بدل شود.