02122840680
درج شده توسط فرنام فرتوت
1010 (0) چاپ صفحه

امروزه با رشد چشمگیر صنعت بازی‌های غیر دیجیتال نسبت به دهه‌های گذشته، بیش از هر برهه‌ی دیگری شاهد طراحی و تولید بازی‌های رومیزی جدید و متنوع هستیم و هر روزه عناوین متنوع و خوش رنگ و لعابی از آن‌ها معرفی و عرضه می‌شوند.

بسیاری از این عناوین توسط طراحان و شرکت‌های نوپا توسعه می‌یابند که عمدتا پشتوانه‌ی مالی کافی برای تامین هزینه‌های گزاف تولید، عرضه و بازاریابی محصول خود را ندارند. از طرفی با توجه به بالا رفتن تعداد افرادی که با رویای مبدل شدن به یک طراح معتبر و مشهور بازی‌های رومیزی علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه می‌باشند، کمپانی‌های بزرگ دیگر تمایلی به بررسی ده‌ها و شاید صدها اثری که قرار است هر روز برای آن‌ها ارسال شود ندارند، زیرا پیدا کردن یک ایده‌ی قابل تولید میان آن‌ها مانند پیدا کردن سوزنی در انبار کاه است و نیاز به صرف هزینه و انرژی بسیاری توسط‌ شرکت مربوطه دارد. بنابراین بیشتر شرکت‌های صاحب نام در این زمینه تنها از تیم خود و یا طراحان شناخته شده برای تولیدات بعدی استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که تا کمتر از یک دهه‌ی قبل بسیاری از آن‌ها بخش‌هایی جهت بررسی بازی‌های طراحان نوپا و یا مردم عادی که برای آن‌ها ارسال می‌کردند داشتند تا در صورت قابل  قبول بودن این آثار، با یکدیگر تا مرحله‌ی تولید نیز پیش بروند. 

اما در این شرایط وبسایت‌هایی مانند کیک استارتر موجب شدند تا بسیاری از این افراد و شرکت‌های کوچک بدون نیاز به حمایت یک کمپانی بزرگتر مسیر خود را پیش بگیرند و ایده‌های خود را عملی کنند. هر روزه تعداد بسیار زیادی از بازی‌های غیر دیجیتال در غالب پروژه‌هایی قرار می‌گیرند و مخاطبین می‌توانند با پرداخت مبلغ مشخصی از این پروژه‌ها حمایت کنند و به نوعی بازی را پیش خرید کنند. این کار احتمال ضرر مالی تولید کننده بسیار کاهش می‌دهد و در واقع فروش محصول را پیش از تولید و عرضه‌ی نهایی آن تضمین می‌کند؛ به همین دلیل بسیاری از تولید کننده‌های بزرگ نیز از این بستر برای پیش فروش محصولات خود استفاده می‌کنند. 

اما برای ترغیب مخاطبان به خرید محصولی که هنوز عرضه نشده باید کاری انجام شود، زیرا حتی با وجود هزینه‌ی پرداختی کمتر در هنگام پیش خرید، عده‌ی زیادی ترجیح می‌دهند یک عنوان را پس از عرضه شدن و دیدن بازخورد‌های مخاطبین و منتقدین تهیه کنند؛ راه حل این مشکل چیزی نیست جز محتوای انحصاری.

درصد بسیار زیادی از بازی‌هایی که برای پیش خرید در دسترس قرار می‌گیرند، شامل محتوایی نظیر بسته‌ی‌های الحاقی، محتویات اضافی و یا کیفیت بالاتر قطعات به صورت انحصاری در نسخه‌های پیش خرید شده می‌باشند که در نسخه‌های بعدی هرگز تولید و عرضه نخواهند شد. این موضوع برای مخاطبان بسیار وسوسه کننده است که آیا از خیر این محتوا بگذرند و تا عرضه‌ی عنوان صبر کنند و یا ریسک خوب از آب در نیامدن بازی‌ای که مدتی قبل از عرضه برایش هزینه کرده‌اند را بپذیرند.

اما با وجود تمام این ابهاماتی که انتخاب ما را سخت می‌کنند، نکاتی وجود دارند که در صورت رعایت آن‌ها، امکان این‌ که محصول پیش خرید شده‌ی خود را بعد از بازی کردن به صورت دست دوم برای فروش بگذاریم بسیار کاهش می‌یابد. حال در کنار هم چند مورد از این نکات را مرور می‌کنیم.

بازی مناسب خود را بشناسید

یکی از بحث‌های همیشگی در میان بازی‌بازان، خوب یا بد بودن یک عنوان مشخص و مقایسه‌ی بازی‌ها با یکدیگر است. هرچند که خوب یا بد بودن یک بازی رومیزی را می‌توان با معیارهای مختلفی سنجید، اما بسیاری از بازی‌ها را هرگز نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد. در واقع بردگیم‌ها دسته بندی‌های گوناگون و سبک‌های بسیاری دارند که هرکدام برای یک گروه مخاطب مناسب هستند.

در واقع هر مخاطبی سلیقه‌ی خودش را دارد و از بازی‌های خاصی لذت می‌برد. بعضی‌ طرفدار بازی‌های استراتژیک و پیچیده‌اند، برخی بازی‌های اقتصادی و مذاکره‌ای را می‌پسندند، عده‌ای از بازی‌های داستان محور لذت می‌برند و بعضی‌ها از بازی‌های خنده‌دار لذت می‌برند. در واقع شما باید دریابید که در بازی‌ کردن به دنبال چه چیزی هستید و از چه نوع بازی‌هایی لذت می‌برید.

بسیاری از افرادی که به تازگی با بوردگیم‌ها آشنا شده‌اند، لیست خرید بازی‌های خود را با توجه به رتبه‌ی بازی‌ها در وبسایت بوردگیم گیک و یا تحت تاثیر تقاضای عموم جامعه‌ی بازی‌باز می‌نویسند؛ این موضوع ممکن است سبب این شود که پس از صرف هزینه، وقت و انرژی برای تهیه، یادگیری و بازی کردن، سرانجام بازی را در قفسه‌ای رها کنند تا و یا آن را به صورت دست دوم بفروشند. این اتفاق اگر چند بار تکرار شود ممکن است حتی آن فرد را به طور کلی از این تفریح دلپذیر، زده کند.

بنابراین اولین قدم برای انتخاب یک بازی، آن است که سلیقه‌ی خود را در بازی کردن بشناسید و ببینید که آیا بازی‌ای که قصد پیش خرید آن را دارید، به ذائقه‌ی شما خوش خواهد آمد یا نه؟

تم، تصویر  سازی و کیفیت بالای قطعات دلیل بر خوب بودن یک بازی نیستند

هرچند که من به شخصه طرفدار سرسخت استفاده از تمامی این موارد به قوی ترین شکل ممکن در بازی‌ها هستم و استفاده‌ی درست از آن‌ها را جز عوامل شدیدا تاثیر گذار در بهبود تجربه‌ی یک عنوان می‌دانم، اما وجود آن‌‌ها در یک بازی لزوما به معنی تمام و کمال بودن آن نیست. 

متاسفانه طی سال‌های اخیر بیش از بازی‌های خوب با فیگورها، تصویر سازی‌ها و به طور کلی جلوه‌های ظاهری خوب مواجه شدم. البته استفاده از این حجم کیفیت ظاهری در زمینه‌ی فعالیت من برایم شدیدا خوشایند بود و از حق که نگذریم عناوین بسیاری را طی چند سال گذشته تجربه کردم که نه تنها لمس قطعات آن‌ها و دقت در جزئیات و رنگ بندی فوق العاده‌ی تصویر سازی در آن‌ها به تنهایی برایم لذت بخش بود، بلکه روند بازی آن‌ها نیز از ایده‌های خلاقانه و مکانیزم‌های بسیار هماهنگی بهره می‌برد. 

اما از آن جایی که همین ویژگی‌های زیبای بصری در یک بازی می‌تواند نظر مخاطب را شدیدا به خود جلب کند، بسیاری از عناوینی که گیم پلی شدیدا ضعیفی داشتند از این موضوع بهره بردند و در موارد بسیاری توانستند سود خوبی برای تولید کنندگان خود به ارمغان آورند. 

می‌توان گفت در صورت فقدان یک گیم پلی قابل قبول در بازی، پایه‌ و اساس محصول مشکل دارد. اگر بخواهیم تمامی بخش‌های توسعه و تولید یک عنوان بازی را یک پازل در نظر بگیریم، نباید به گیم پلی تنها به عنوان یکی از قطعات پازل نگاه کرد، بلکه گیم پلی در واقع زمینی است که پازل مورد نظر ما قرار است روی آن ساخته شود و در صورت مناسب نبودن آن، تمام مراحل دیگر نیز با مشکل مواجه شده و در نهایت با خروجی درستی رو به رو نخواهیم بود.

در صورت وجود فایل قوانین بازی، آن را بخوانید

بسیاری از بازی‌هایی که برای پیش خرید در دسترس قرار می‌گیرند، فایل‌هایی از قوانین خود و ویدئو‌هایی برای معرفی بازی و توضیح مختصری راجع به آن در اختیار مخاطبان می‌گذارند. اما بسیاری از افراد این فایل‌ها را نادیده می‌گیرند و تنها به خواندن مختصر توضیحات نوشته شده و دیدن تصاویر اکتفا می‌کنند.

توصیه می‌شود که اگر قصد پیش خرید بازی خاصی را دارید، حتما فایل قوانین آن را مطالعه کنید، زیرا نه تنها با نحوه‌ی بازی آشنا می‌شوید و دید دقیق تری نسبت به آن بدست می‌آورید، بلکه از نوع نوشتن دفترچه‌ی قوانین می‌توانید به اینکه ذهن طراح این بازی چقدر بر محصول خود تسلط داشته و توانسته با دقت روند بازی را شرح دهد نیز پی ببرید. 

اندکی تحقیق راجع به کمپانی سازنده و طراح بازی ضرری ندارند

امروزه به لطف اینترنت و دنیای وسیع داده‌ها تقریبا از هر فرد یا چیزی که در این دنیا وجود داشته باشد، اطلاعات موجود است. به احتمال بسیار زیاد یک طراح بازی در شبکه‌هایی همچون لینکدین عضو است و یا به هر طریقی اطلاعاتی از رزومه‌ی کاری او در دسترس است که خواندن آن می‌تواند بسیار برای درک دیدگاهی که او نسبت به بازی دارد مفید باشد.

همچنین سعی کنید پیش از پیش خرید بازی حتما راجع به شرکت سازنده‌ی آن اطلاعات کسب کنید، زیرا مطمئنن آخرین چیزی که یک پیش خرید کننده نیاز دارد آن است که تمام پروژه یک کلاهبرداری از آب در بیاید و متاسفانه در گذشته چند مورد از این اتفاقات را در دنیای بازی‌های رومیزی شاهد بودیم. البته احتمال چنین اتفاقی بسیار پایین است و با اندکی جستجو راجع به سوابق یک شرکت می‌توانید به راحتی راجع به آن اطلاعات کافی کسب کنید.

در مورد زمان و نحوه‌ی ارسال محصول اطلاعات کسب کنید

عمده‌ی پروژه‌های تعریف شده علاوه بر اینکه تاریخ مشخصی برای ارسال دارند، بلکه شرایط ارسال و هزینه‌ی آن را نیز به طور واضح ذکر می‌کنند و در صورت وجود ابهامات برای شرایط شما می‌توانید با تماس از طریق پست الکترونیک آن‌ها را مطرح کنید و معمولا این کمپانی‌ها در اسرع وقت به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهند.

از آنجایی که عمده‌ی این شرکت‌ها امکان ارسال محصول شما را به ایران ندارند( و البته‌ی عمده‌ی مردم ایران نیز امکان پرداخت از طریق بانک‌های ایران را ندارند)، قاعدتا از دوستان و یا اقوام خود که در کشورهای دیگر ساکن هستند برای تهیه‌ی این عناوبن کمک می‌گیرید. سعی کنید حتما از این موضوع اطلاع یابید که شرکت مورد نظر برای ارسال به هر کشور چه مقدار هزینه‌ی اضافی دریافت می‌کند و اینکه آیا به غیر از آن موظف به پرداخت هزینه‌های دیگری در هنگام تحویل تحت عنوان مالیات یا هزینه‌های پست خاکی هستید یا تمامی هزینه‌ها زیر مجموعه‌ی مبلغ پرداختی شما در ابتدای ماجرا می‌شوند. همچنین با توجه به تاریخ ارسال و مدت زمانی که پست برای رساندن محصول در نظر می‌گیرد، می‌توانید تخمین بزنید در چه تاریخی بسته به مقصد خواهد رسید.

جمع بندی 

ممکن است خواندن مطالب بالا و تاکید من بر دقت و رعایت برخی نکات و صحبت‌ها از تجربیات شخصی و بعضی از بازی‌بازان، موجب دلسرد شدن شما از پیش خرید عنوان مورد نظرتان شده باشد. اما در واقع پیش خرید کردن به طور کلی عمل بسیار مفیدی است. از طرفی هم تولید کننده با خیالی فارغ از دغدغه‌های مالی به تولید محصول خود می‌پردازد و از طرف دیگر مشتریان نیز به خاطر حمایتی که انجام داده‌اند پاداشی از جنس محتوای اضافی و یا تخفیف مناسب دریافت می‌کنند. در واقع این کار می‌تواند شدیدا برای هر دو طرف دلپذیر و خوشایند باشد؛ بنابراین بهتر است که با دقت در انجام این کار سعی کنیم تا این خوشایندی تبدیل به یک تجربه‌ی نه چندان دلچسبب نشود.

 
تاریخ درج: 1399/05/11
این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات ثبت شده کاربران
تعداد نظرات ثبت شده: 0
  • فرم ارسال نظر
ورود به سایت
  • * نام کاربری (شماره همراه)
  • * کلـــمه عبــور
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟
هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟