داستان یک بازی که دنیای بردگیمها را دگرگون کرد
مونوپولی - MONOPOLY
مونوپولی یک
بوردگیم یا بازی رومیزی است که هم اکنون توسط شرکت Hasbro منتشر میشود. این بازی از حیث قدمت تولید و میزان فروش با هیچ بازی دیگری در دنیای نوین بوردگیمها قابل مقایسه نیست. در این بازی، بازیکنان با استفاده از دو تاس شش وجهی، مهرههایی را روی بورد بازی به حرکت در میآورند. آنهادر جریان بازی به خرید املاک و توسعه آنها میپردازند. بازیکنان بابت حضور حریفان در املاک خود از آنها اجاره دریافت میکنند و هدف همهی آنها این است که دیگران را به سمت ورشکستگی سوق دهند. پول را می توان از طریق کارت های شانس موجود در بازی و روشهای دیگر نیز بدست آورد یا از دست داد. بازیکنان ممکن است به زندان روانه شوند و تا زمانی که یکی از چندین شرط خروج از زندان را برآورده نکنند، در آنجا بمانند. این بازی دارای قوانین متعددی است و صدها نسخه مختلف از آن نیز وجود دارد. مونوپولی با اعطای مجوز نشر (Copy Right)، بصورت محلی در بیش از 103 کشور دنیا و به بیش از 37 زبان چاپ شده است، این بازی اکنون به بخشی از فرهنگ بین المللی تبدیل شده است.
در ایران پیش از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷، نسخهی ایرانی مونوپولی تحت لیسانس شرکت برادران پارکر منتشر میشد. این نسخه ایروپولی نام داشت و بر روی بورد آن نام خیابان های آن زمان تهران نقش بسته بود. بسیاری از متولدین دههی ۴۰ خورشیدی تجربهی بازی با این نسخه جذاب را دارند. نسخهای که بعدها و پس از انقلاب تا اکنون کپی شدهي آن بدون مجوز ناشر آمریکایی و با نامهایی نظیر مونوپولی فارسی و روپولی نیز منتشر شد.
مونوپولی برگرفته از The Landlord's Game است که توسط لیزی مگی در سال 1903 در آمریکا طراحی شد. لیزی مگی قصد داشت نشان دهد اقتصادی که درآن تولید، ایجاد ثروت میکند بهتر از اقتصادی است که در آن محدودیتهای زیاد سبب رشد و پیشرفت انحصارگران میشود. او همچنین با طراحی این بازی قصد داشت تا تئوری های اقتصادی “هنری جورج” به ویژه عقایدش در مورد مالیات را شرح دهد.
تاریخچه
تاریخ مونوپولی به سال 1903 برمیگردد. وقتی که یک مخالف سیاستهای انحصارگری اقتصادی اهل آمریکا به نام لیزی مگی بازی ای را طراحی کرد و امیدوار بود بتواند با آن تئوری مالیات واحد از هنری جورج را توضیح دهد. در واقع لیزی قصد داشت با طراحی یک ابزار آموزشی جنبههای منفی انحصار گری در اقتصاد را نشان دهد. او طرح اولیه خود را در سال 1904 به عنوان یک طرح تجاری ثبت و بازی طراحی شده را با عنوان The Landlord's Game در سال ۱۹۰۶ توسط خود منتشر کرد.
لیزی دو فرم از قوانین را تدوین کرد: فرم نخست، مجموعهای از قوانین ضد انحصارگر که در آنها، پس از تولید ثروت، و برای توزیع آن، پاداش را میان همه تقسیم میکرد ودوم مجموعه ای از قوانین انحصارگرانه که در آن انحصارگر با برداشت همهی عواید ثروت تولید شده، دیگران را کنار میزد و این انحصار هر بار قویتر میشد.
چندین برد گیم دیگر مبتنی بر عقاید لیزی مگی بین سال 1906 تا دهه 1930 توسعه یافت. فرآیند این بازیها خرید و فروش اموال و املاک و داراییهای دیگر و همچنین توسعهی آنها بود. او خانه هایی مقوایی به بازیاش افزود و سیستمی را طراحی کرد که در آن اجارهی یک ملک به مرور افزایش یابد. مگی دوباره طرحی از بازی خود را در سال 1923 به ثبت رساند.
داستان مونوپولی اما در یک شب سال ۱۹۳۲ دچار دگرگونی میشود. وقتی که Darrow برای اولین بار و خیلی اتفاقی با The Landlord’s Gmae طراحی و تولید شده توسط مگی آشنا شد. او که در یک مهمانی شام و برای اولین باراین بازی را تجربه میکرد، تصمیم گرفت نسخهای شخصی از این بازی را طراحی کند. او از قوانین بازی مگی استفاده کرد و یک بازی با عنوان MONOPOLY به بازار عرضه کرد.
مونوپولی تولید و عرضه شده توسط Darrow توانست در کریسمس 1934 فروش بسیار خوبی را تجربه کند. این فروش و محبوبیت بازی سبب شد تا برادران پارکر حق امتیاز بازی را از Darrow خریداری کنند. اما هنگامی که شرکت متوجه شد، Darrow تنها طراح بازی نیست، طی مذاکراتی با لیزی مگی حق استفاده از طرح او را نیز با تنها 500 دلار خریداری کرد.
برادران پارکر فروش این بازی را در 6 فوریه 1935 آغاز کردند. و این در واقع نخستین حضور رسمی مونوپولی تولید شده توسط برادران پارکر بود. آنها با یک کاریکاتوریست معروف در زمینه طراحیهای تصویری بازی همکاری کردند و محصول جدید را با نام خود در اداره ثبت طرحهای ایالات متحده آمریکا به ثبت رساندند. نسخه اصلی بازی با طراحی جدید بورد در خیابان های آتلانتیک سیتی و نیوجرسی میگذشت.
پس از آن و در سال 1936 ، برادران پارکر شروع به اعطای مجوز تولید این بازی برای فروش در خارج از ایالات متحده کردند. کشورهای مختلف و زبان های مختلف هدف تولید MONOPOLY در آن سالها قرار گرفتند. در سال 1941 ، سرویس اطلاعاتی مخفی انگلیس با همکاری شرکتی که حق امتیاز تولید و عرضهی این بازی در انگلیس را داشت، نسخهي ویژه ای را برای اسرای جنگ جهانی دوم که توسط نازیها در بند بودند طراحی و تولید کرد. در این نسخه جالب از بازی، نقشههای مخفی، قطب نما، پولهای واقعی و اشیاء دیگر وجود داشت که میشد برای فرار از زندان مفید واقع شود. آنها این بازی را توسط سازمان های خیریه جعلی که به همین منظور ایجاد کرده بودند میان زندانیان توزیع میکردند.
در زمان جنگ و در هلند تحت اشغال نازی ها، دولت آلمان و همپیمانان محلی آن متوجه محبوبیت مونوپولی میان مردم شدند. آنها از استفاده مردم آلمان و مناطق اشغالی از مجموعه بازی های Monopoly ساخت آمریکا یا انگلیس ناراضی بودند. به همین دلیل نسخه ای را با خیابانها و اماکن آلمان طراحی و تولید كردند. از آنجایی که این نسخه به خودی خود دارای المانهای مربوط به طرفداری از نازیها نبود، پس از جنگ و تا اکنون نیز همچنان وجود دارد.
مالکیت HASBRO
در سال 1991 ، شرکت آمریکایی تولید اسباب بازی HASBRO شرکت برادران پارکر را صاحب شد. بنابراین مالکیت مونوپولی به دست آورد. پیش از حضور هزبرو، برادران پاركربه عنوان ناشراین بازی فقط دو نسخه دلوکس و معمولی را به طور همزمان عرضه میکرد.
هزبرو با شناخت و رصد دقیق چشم انداز مونوپولی تصمیم به انتشار نسخههای متعددی از این بازی گرفت. آنها از سال ۱۹۹۴ موج جدیدی از عرضهی ورژنهای متنوع از مونوپولی را آغاز کردند. موجی که با هدف درگیر کردن افراد بیشتری از جامعه آغاز شد و کاملا موفقیت آمیز بود. هزبرو علاوه بر انتشار نسخههای متنوع، اقدامات تبلیغاتی جذابی در خصوص مونوپولی صورت داد که این اقدامات ارزش زیادی را به نام تجاری MONOPOLY افزوده است.
در سال 2003 ، این شرکت یک تورنمنت ملی را در یک قطار برگزار کرد. این قطار مسیر شیکاگو به آتلانتیک سیتی را طی مینمود. هزبرو همچنین با همکاری نامهای تجاری محبوب دنیای سینما در زمینه تولید ورژنهای تماتیک از مونوپولی از جمله Star Wars™ و Game Of therones™ تلاش کرد طرفداران این نامها را به دنیای مونوپولی وارد کند. علاوه بر این هزبرو با تولید ورژنهای متعدد از این بازی در میان طرفداران حرفهای خود حسی را ایجاد کرد تا برای داشتن کالکشن کاملی از مونوپولی تلاش کنند.
-این نوشتار تکمیل میشود. شما میتوانید نظرات خود را در جهت بهبود این مقاله با ما در میان بگذارید-