مقدمه
نوآوری در دنیای بردگیمها، یکی از مواردی است که توجه فراوانی به آن میشود و سالانه چندین جایزهی معتبر، به بازیهایی که بهترین نوآوریها را در این صنعت از خود نمایش دادند، اهدا میگردد. از همین رو، جای تعجب نیست که بسیاری از عناوین بردگیم تنها به واسطهی نوآوری در زمینهی گیمپلی، گوی سبقت را در جشنوارههای گوناگون از عناوینی میربایند که رویکرد اصولیتر و غنیتری نسبت به گیمپلی داشتهاند.
استفاده از نوآوریهای بزرگ در زمینهی گیمپلی، در بعضی از ژانرهای خانوادهی بازیهای میناستریم (Mainstream) بیشتر به چشم میخورد (مانند بازیهای خانوادگی، مهارتی و دورهمی)، اما بدون شک منحصر به این دسته از عناوین نیست. البته باید ذکر کرد که تمام نوآوریها، مثبت و یا موفق نبوده و سالانه عناوین بسیاری با وجود در اختیار داشتن المانهای جدید و مبتکرانه، نمیتوانند نظر مخاطبین را به خود جلب کنند. از سوی دیگر بسیاری از این بردگیمها کشش بالایی برای تبدیل شدن به یک پلتفرم را ندارند و پس از گذشت مدتی محدود، دیگر فروش و توجه زیادی به سراغشان نمیآید (به بیان سادهتر، از مد میافتند).
در این نوشتار، قرار است تا به معرفی بردگیم تیم۳ (Team3) بپردازیم؛ یکی از بازیهای نوآورانهای که با بهرهگیری از المانهای شدیدا خلاقانه، توانست اسم و رسمی برای خود دست و پا کند و در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، به یکی از سرسختترین شانسهای کسب جوایز بازی نوآور سال بدل شود.
چشم و گوش بسته
ابتدا بد نیست اشاره کنم که بازی تیم۳، تنها یک نسخه ندارد و شامل دو نسخهی تیم۳ سبز (Team3 Green) و تیم۳ صورتی (Team3 Pink) است. البته هر دو این عناوین گیمپلی یکسانی دارند و تنها از جهت کارتهای بلوپرینت (Blueprint) با یکدیگر متفاوتند. شایان ذکر است که در صورت در اختیار داشتن هر دو نسخه، میتوان آنها را با یکدیگر ترکیب کرد و تعداد بازیکنان را از ۳ نفر به ۶ نفر افزایش داد.
در بردگیم تیم۳، بازیکنان قصد دارند تا با کمک یکدیگر، الگو موجود در کارتهای بلوپرینت بازی را با استفاده از قطعات موجود کامل کنند. هرچند که فرایند بازی، تا اینجا بسیار ساده و در حد بازیهای کودکان زیر دو سال به نظر میآید، اما حقیقت ماجرا چیز دیگریست. هر نسخه از این بازی، تنها به صورت ۳ نفره و تیمی قابل انحام است، و همانطور که مشخص است، در هر تیم کامل و موفق، هر عضو باید نقشی متفاوت بر اساس نقاط ضعف و قوت خود برعهده گیرد.
در طول هر دور از بازی، تنها یک بازیکن اجازهی استفاده از قطعات برای ساخت بلوپرینت را دارد، اما این بازیکن حق ندارد تا در طول این روند، از چشمهای خود استفادهکند و باید با چشمان بسته و یا استفاده از چشمبند به بازی بپردازد. یکی دیگر از بازیکنان، کسی است که کارت الگو را میبیند، اما اجازهی صحبت کردن (حتی در حد یک کلمه) را ندارد. همچنین نمیتواند به طور مستقیم به قطعات اشاره کند. در نهایت، بازیکن دیگری باید وظیفهی ارتباط میان کسی که کارت را میبیند و کسی که ساختار را میسازد را برقرار کند، که این بازیکن اجازهی دیدن و صحبت کردن دارد، اما نمیتواند چیزی بشنود و باید گوشهای خود را در طول فرایند بازی بگیرد ( یا از وسیلهای مانند گوش گیر یا هدست استفادهکند).
مکانیزم محدودیتهای ارتباطی (Communication Limits)، در واقع بدنهی اصلی روند بازی را تشکیل میدهد و چالشهای گوناگونی را برای بازیکنان ایجاد میکند. همچنین با توجه به بازیهای موفقی مانند «Dreams» و «Magic Maze» که در سالهای گذشته، هرکدام با کولهباری از جوایز متنوع و فروش فوقالعاده مسیر موفقیت را طی کردند، میتوان گفت که مکانیزم محدودیت ارتباطی پتانسیل بسیار بالایی برای استفاده در بازیهای نوآورانه و خانوادگی دارد. این پتانسیل بالا از آن رو شایان تقدیر است که با محدود کردن بازیکنان از یک جهت، سبب میشود تا هر بازیکن مجبور باشد سراغ دنیای نامحدودی از خلاقیتها و ایدههای عجیب و غریب برای نزدیک شدن به پیروزی برود؛ موضوعی کاملا ارزشمند و قابل ستایش که دنیای بردگیم از آن به خوبی استقبال میکند.
سخن پایانی
بردگیم تیم۳ (Team3)، یک بازی خانوادگی و کاملا نوآورانه است که میتواند حس و حالی کاملا متفاوت از بازیهایی که تا کنون تجربه کردید به شما القا کند. هرچند که بازی تنها برای ۳ نفر طراحی شده، اما اگر جمعهای بزرگتری دارید، با در اختیار داشتن هر دو نسخهی سبز و صورتی این بازی، میتوانید تا ۶ نفر را در بازی خود جای دهید. همچنین به شدت توصیه میشود که پس از هر دور از بازی، نقشهای بازیکنان کاملا تغییر کند و حتی در صورت امکان، بازیکنان با افراد بیرون از بازی جا به جا شوند؛ چرا که تمام هدف از تجربهی این عنوان، روبهرویی با چالشهای جدید و گوناگون و کنار آمدن با محدودیتهای گیمپلی است. در آخر این عنوان را به تمام دوستداران بازیهای خانوادگی و کسانی که به دنبال حس و حالی متفاوت و نوآورانه در یک بازی رومیزی هستند، توصیه میکنم.