مقدمه
علم کیمیاگری، از جمله علوم کهن است که به نوعی پدر علم شیمی امروزی به شمار میرود. برای سالیان دراز، کیمیاگران در تلاش بودند تا با بهرهگیری از مواد طبیعی و معدنی، اکسیرها و معجونهای قدرتمند ابداع کنند؛ اکسیری که بتواند مس را به طلا تبدیل کند و یا جوانی را به انسان بازگرداند. در این میان برخی از کیمیاگران واقعگراتر نیز تلاشهای ارزشمندی در جهت کمک به علوم دیگر، از جمله علم پزشکی کردند.
هرچند که امروزه میدانیم در نهایت هیچ کیمیاگری موفق به تبدیل مس به طلا یا جوان کردن انسانها به وسیلهی اکسیرهایش نشد، اما در هر صورت میراث رازآلودی که از فعالیتهای این افراد بر جا مانده، سبب شده تا فضاسازیهای جذابی در غالب داستانها و سایر محصولات سرگرمی با محوریت کیمیاگران انجام شود.
در این نوشتار نیز قصد دارم تا شما را با یکی از عناوین بردگیم آشنا کنم که بازیکنان را در نقش کیمیاگرانی بلندپرواز قرار میدهد که بر سر بالا بردن اعتبار آکادمیک خود و یافتن فرمولهای تشکیل دهندهی مواد طبیعی متفاوت، با یکدیگر به رقابت میپردازند. در ادامهی این مطلب با معرفی بازی رومیزی الکمیستس (Alchemists) با ما همراه باشید.
مصائب کیمیاگری
بازی الکمیستس یک بردگیم در سبک استراتژیک و در ژانر یوروگیم (Eurogame) به شمار میرود که در سال ۲۰۱۴، توسط ماتئوس کوتری (Matúš Kotry) طراحی و از طریق کمپانی «CGE» منتشر شد. این عنوان به واسطهی گیمپلی استنتاجی نسبتا سنگین خود و همچنین مکانیزمهای خلاقانه و درگیرکننده توانست به خوبی مورد توجه قرارگیرد و نام خود را بر سر زبانها بیاندازد. جالب است بدانید با وجود اینکه بردگیم الکمیستس از جمله عناوین تحسین شده به شمار میرود و در رنکینگ وبسایت بردگیم گیک (Board Game Geek) نیز رتبهی بسیار خوبی دارد، اما طراح آن نه پیش از الکمیستس و نه پس از آن، تاکنون هیچ بازی رومیزی دیگری طراحی نکرده و این عنوان به همراه یک افزونه و یک عدد پرومو کارت برای همین بازی، تنها آثار بردگیمی هستند که توسط ماتئوس کوتری طراحی شدهاند.
همانطور که پیش از این گفتم، در بازی الکمیستس، بازیکنان نقش کیمیاگرانی را دارند که قرار است تا در کسب بیشترین اعتبار، از سایر رقیبان پیشی بگیرند. ماجرای این بازی در یک فضای دانشگاهی روایت میشود و بازیکنان در طول بازی، کارهای مختلفی را در گوشه و کنار این فضا انجام میدهند. کیمیاگران بازی ما در جنگلهای اطراف دانشگاه مواد اولیه جمع آوری میکنند، به کیمیاگر پیر در تهیهی مواد مورد نیازش یاری میرسانند، با خریداران اکسیرها سر و کله میزنند، روی مواد اولیهی به دست آمده آزمایش انجام میدهند و در نهایت، تلاش میکنند تا مقالات دانشگاهی معتبر در مورد عناصر تشکیل دهندهی هر ماده به انتشار برسانند. البته به این لیست طولانی، باید به چالش کشیدن مقالات یکدیگر را نیز اضافه کنم که بخش تعامل بین بازیکنان را شکل میدهد.
بازی طی چند نوبت متوالی انجام میشود که هر نوبت، با تصمیم بازیکنان مبنی بر اینکه چه ساعتی در روز قصد بیدار شدن را دارند آغاز میگردد (یک دلیل تماتیک بسیار جذاب برای فرایند تعیین نوبت بازیکنان). سپس هر بازیکن، مهرههای کنش خود را بر روی فضای کنشهای بهخصوص قرار میدهد و تصمیم میگیرد که در طول روز پیشرو، چه کارهایی میخواهد انجام دهد. این مکانیزم برنامهریزی (Programming) یکی از بخشهای مهم بازی را شکل میدهد، چرا که بازیکنان باید از همان ابتدا برای تمام فعالیتهای آن دور از بازی برنامهریزی کنند که نیاز به دقت بالایی دارد.
در ادامهی بازی، بازیکنان میتوانند مواد اولیهی مورد نیاز خود را جمعآوری کنند تا با ترکیب کردن آنان، به فرمول تشکیل دهندهی هرکدام پی ببرند. برای ترکیب کردن این مواد اولیه با یکدیگر، بازیکنان باید از اپلیکیشن مخصوص این بازی استفاده کنند که به راحتی بر روی تلفن همراه نصب میشود. استفاده از آن نیز بسیار سادهاست و با استفاده از دوربین تلفن همراهتان، کارتهای مواد اولیه را اسکن میکند و نتیجه را نشان میدهد. البته اگر یک نفر که در انجام بازی مشارکت نمیکند در جمع شما حضور دارد، میتوانید بدون استفاده از اپلیکیشن، او را به عنوان دانای کل قرار دهید و با استفاده از یک صفحهی مخصوص که در جعبهی بازی قرار دارد، نتایج هر ترکیب را از او بپرسید.
در بازی ۸ نوع مادهی اولیه وجود دارد که همهی آنها از ۳ عنصر اصلی تشکیل شدهاند؛ عنصر سبز، آبی و قرمز. اما مسئله اینجاست که این عناصر، در اندازه و مثبت یا منفی بودن در هر ماده با یکدیگر متفاوتند و هدف اصلی کیمیاگران، پیبردن به این ویژگیها و ترکیب آنها در هر ماده است. گیجکننده به نظر میرسد، اینطور نیست؟
در ادامه، بازیکنان نتایج یافتههایشان را در صفحهی مخصوصی یادداشت میکنند تا با استفاده از مکانیزم استنتاج و حذف گزینه، به فرمولها پی ببرند. در نهایت نیز بازیکنان میتوانند یافتههایشان را به صورت مقاله منتشر کنند و امتیاز به دست آورند. لازم به ذکر است بازیکنان مجبور به اینکه با علم کامل اقدام به انتشار مقاله کنند نیستند، اما اگر بازیکن دیگری مقاله شان را با موفقیت نقض کند، امتیاز منفی دریافت میکنند.
سخن پایانی
بردگیم الکمیستس (Alchemists) گیمپلی دشواری دارد و شاید تجربهی آن برای هر بازیکنی مقدور و لذتبخش نباشد. قوانین پیچیده و فرایند گیمپلی طولانی در کنار نیاز به زبان برای خواندن برخی کارتهای بازی، از جمله این دشواریها هستند. اما با این وجود، الکمیستس بازی جذابی است و هرچند فرایند سخت یادگیری و تجربهی بازی در ابتدا ممکن است بازیکنان را به چالش بکشد، اما در نهایت با مکانیزمها و گیمپلی عمیق خود پاداش آنان را میدهد و حس و حالی متفاوت را به بازیکنان القا میکند.