مقدمه
سرگذشت تمدنهای باستانی یکی از پرطرفدارترین بخشهای تاریخ است که تقریبا هر فردی به نوبهی خود اطلاعاتی کم یا زیاد در مورد آن دارد. بدون شک یکی از اصلیترین پلهای ارتباط ما با این تمدنها، بقایایی است که از آنها بر جا مانده و در میان این بقایا، میتوان گفت سازهها و بناها در رتبهی نخست قرار دارند.
عجایب هفتگانهی دوران باستان، لیستی است از هفت بنای مهم دوران باستان که تمامی آنها از شاهکارهای معماری دوران خود به شمار میرفتند و هرکدام نمادی از توانمندی صنعتگران و اقتدار حاکمان آن قلمرو محسوب میشدند. هرچند که امروزه از میان تمامی این هفت گوهر باستانی، تنها اهرام ثلاثهی مصر توانسته از تیغ بیرحم گذر زمان جان سالم به در برد و بر جای خود استوار بماند، اما میراثی که تک تک آنها برای ما به جای گذاشتهاند چیزی فراتر از حضور فیزیکی آنها در دنیای امروزی است؛ میتوان گفت تا زمانی که تاریخدانان به تحقیقات پیرامون عجایب هفتگانه میپردازند، مدلسازها شبیه سازیهایی از آنان به وسیلهی تکنولوژی امروزی انجام میدهند و مردم به مطالعه در مورد آنها علاقه دارند، به معنای واقعی از بین نرفتهاند و گویی هنوز هم به مانند دوران اوجشان بر سر جای خود محکم و استوارند.
تاثیر این عجایب باستانی اما به مطالعات تاریخی و باستان شناسی محدود نمیشود و فعالان بسیاری در زمینهی سرگرمیهای مختلف تا کنون از آنها الهام گرفتهاند و در آثار خود اشاراتی مختصر و یا عمیق به این بناهای پرابهت کردهاند. در دنیای بردگیم نیز کم نیستند آثاری که در انتخاب تم و فضاسازی مورد نظرشان سراغ عجایب هفتگانه میروند، اما هر هنگام که نامی از این عجایب در دنیای بردگیم گفته شود، بدون شک نام طراح مشهور فرانسوی آنتوان باوزا (Antoine Bauza) و دو بازی ماندگار او یعنی «7Wonders» و «7Wonders Duel»، اولین نامهایی است که به ذهن هر مخاطب بردگیمی خطور میکند.
در این مقاله قصد دارم تا به معرفی یکی از برترین عناوین دنیای بردگیم بپردازم که در سال ۲۰۱۵ میلادی عرضه شد و توانست به یکی از برترین بازیهای رومیزی تاریخ بدل شود و در کنار موفقیت تجاری چشمگیرش، در میان منتقدان و فعالان حوزهی بردگیم نیز به عنوان یکی از درخشانترین بردگیمهای دو نفره و تمدن سازی شناخته شود که وجود آن در هر کلکسیون بردگیمی نه یک امتیاز، بلکه یک رکن به حساب میآید. با معرفی بازی «7 Wonders Duel» در ادامهی این مطلب همراه ما باشید.
سرآغاز یک تمدن نو
آقای آنتوان باوزا که پیش از این با نام او آشنا شدید، در سال ۲۰۱۰، در حالی که تنها ۳ سال از آشنایی او با دنیای بازیهای رومیزی میگذشت، بازی «7Wonders» را طراحی کرد. این بازی توانست به موفقیتهای بسیار زیادی دست پیدا کند و تا امروز به عنوان پرافتخارترین بردگیم تاریخ شناخته میشود. هرچند که محبوبیت بازی 7Wonders روز به روز در حال افزایش بود، اما یک ایراد مهم باعث میشد تا این بازی نتواند به یک شاهکار تمام عیار بدل شود و آن ایراد، قوانین بازی دو نفرهی این عنوان بود. انجمنهای مختلف طرفداران این بازی از این وضعیت دل خوشی نداشتند و برای مدتی طولانی در انتظار عرضهی یک افزونه برای بهبود قوانین بازی دو نفره و یا حداقل یک به روز رسانی قوانین بخش دو نفره بودند تا بتوانند در مواقعی که دسترسی به تعداد ۳ تا ۷ بازیکن ندارند نیز از تجربهی این بازی تمدن سازی بی نظیر لذت ببرند.
هرچند که در نهایت هیچ یک از دو مورد مذکور اتفاق نیافتاد، اما در عوض در سال ۲۰۱۵، آقای آنتوان باوزا به همراه طراح افسانهای فرانسوی برونو کاتالا (Bruno Cathala)، از عنوان مشترک جدید خود رونمایی کردند؛ یک بردگیم تماما دو نفره به نام «7Wonders Duel» که با بهره گیری از فرایند بازی 7Wonders و فضاسازی بینقص آن، قصد در عرضهی یک محصول صرفا دو نفره برای طرفداران این فرنچایز پرطرفدار داشت.
فوت و فن فرانسوی
بازی 7Wonders Duel یک بردگیم در سبک استراتژیک به شمار میرود که برنامه ریزیهای کوتاه و بلند مدت بازیکنان در آن نقش مهمی را ایفا میکند. از آنجایی که این بازی فقط برای دو نفر طراحی شده، روند بازی به خوبی متوازن شده و هر دو بازیکن از شانس برابری برای پیروزی برخوردارند. اما یکی دیگر از نکات جذابی که در این بازی وجود دارد، برخورداری از قوانینی ساده و بسیار خوشتراش است. معمولا وقتی سراغ بردگیمهای تمدن سازی میرویم، انتظار رو به رو شدن با قوانین بسیار زیاد و بعضا فراموش شونده چیز عجیبی نیست؛ اما در بردگیم 7Wonders Duel، با وجود اینکه با قوانینی بسیار جامع و در حد یک یورو-گیم (Euro-Game) متوسط سر و کار داریم، اما این قوانین آنقدر منطقی و هنرمندانه در دل گیمپلی جا داده شدهاند که بازیکنان در صورت یادگیری، در طول بازی به هیچ وجه احساس کشمکش و سردرگمی با نحوهی کارکرد مکانیزم بازی را نخواهند داشت.
از طرفی دیگر جریان بازی از سرعت و گیرایی قابل توجهی برخوردار است و خوشبختانه فرایند بازی خسته کننده و حوصله سر بر نمیشود. همچنین چند مکانیزم موجود در بازی نیز به خوبی هر چه تمامتر با یک دیگر آمیخته شدهاند و هماهنگی عملکرد این مکانیزمها در کنار یکدیگر شدیدا قابل ستایش است؛ تا حدی که گویی هر کنش یک بازیکن در زمین بازی بر تمام جریان بازی اثر خود را میگذارد و عملکرد آن به سان یک چرخ دندهای است که با حرکت خود، باقی چرخ دندهها را نیز وادار به حرکت میکند.
در این بازی، عمدهی فعالیتها با کارت صورت میگیرد. دز ابتدای هر راند از بازی که به آنها اصطلاحا «عصر» (Age) گفته میشود، تعدادی کارت بر اساس یک الگوریتم بسیار هوشمندانه (که با توجه به شناخت کلیای که از این دو طراح دارم احتمالا از ایدههای آقای برنو کاتالا بوده) بر روی زمین بازی قرار میگیرند و سپس بازیکنان به نوبت بازی خود را آغاز میکنند. در این چیدمان، هویت بعضی از کارتها از ابتدا مشخص و برخی دیگر پنهان است و دسترسی نیز تنها به اندکی از کارتها در ابتدای هر عصر امکان پذیر است، هرچند که به مرور دسترسی به کارتهای جدیدی آزاد میگردد. بازیکنان در طول بازی کارتهای مختلفی با کاربردهایی نظیر نظامی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و منابع از روی زمین بازی برمیدارند و با استفاده از آنها، تمدن خود را ارتقا میدهند. همچنین هر بازیکن تعدادی از سازههای در حال ساخت عجایب هفتگانه را در اختیار دارد که میتواند با ساختن هرکدام از آنها، امتیازات به خصوصی را کسب کند.
در بازی 7Wonders Duel، سه حالت متفاوت برای برد در نظر گرفته شده که هر بازیکن در صورت رسیدن به هر یک از شروط مورد نیاز، پیروز بازی خواهد شد. حالت اول، بردن از طریق کسب امتیاز بیشتر در طول سه عصر بازی است که در این حالت، پس از اتمام بازی، امتیاز شماری انجام شده و برنده مشخص میشود. بازیکنان در طول بازی میتوانند از کارتهای مختلف و یا عجایب ساخته شدهی خود امتیاز کسب کنند که در این بین، کارتهای فرهنگی به عنوان یکی از پرسودترین منابع امتیاز در بازی قرار دارد. حالت دیگر بردن از طریق نظامی است. در بازی یک ریل نظامی خاص تعبیه شده که بازیکنان در صورت در اختیار گرفتن کارتهای نظامی، بسته به قدرت کارت نشانگر پلاستیکی به خصوصی را بر روی این ریل حرکت میدهند. در صورتی که یکی از بازیکنان بتواند این نشانگر را به آخرین خانهی موجود بر روی ریل در سمت حریف برساند، بازی را همان لحظه خواهد برد. اما همیشه گزینههای نظامی تنها راه برد نیست و بازیکنان مسیر بردن بازی از روش علمی را نیز میتوانند پیش روی خود ببینند. در بازی ۶ کارت علمی متفاوت وجود دارد که از هرکدام آنها، دو عدد در بازی وجود دارد. اگر یک بازیکن موفق به کسب هر ۶ نوع مختلف کارتهای علمی بشود نیز در همان لحظه بازی به اتمام میرسد و بازی را میبرد. البته شایان ذکر است که کارتهای علمیمیتوانند بر روی خود امتیاز نیز داشته باشند.
سخن پایانی
7Wonders Duel عنوانی است که هر جز آن یک کلاس درس برای علاقهمندان به طراحی بردگیم و یک شاهکار هنری برای مخاطبان این سرگرمی پرطرفدار است. این بازی به خاطر گیمپلی یا روند بازی فوق العاده نوآورانه و هوشمندانهی خود، میتواند به یکی از عناوین مورد علاقهی هر دوستدار بردگیمی بدل شود و به خاطر تکرار پذیری بسیار بالا و روند بازی سریعی که دارد، جای خود را به عنوان یک عضو ثابت در هر مجموعهی بازی پیدا کند.