مقدمه
بازیهای رول اند رایت (Roll & Write) مدتی است که دوباره به روزهای اوج خود بازگشتهاند و طراحان و ناشران طی ۳ سال اخیر، با رغبتی کمنظیر در حال پرداختن به تولید و نشر این سبک از بازیهای رومیزی هستند. در واقع پس از عرضه و موفقیت بازیهایی مانند «Railroad Ink» و «Ganz Schön Clever» در سال ۲۰۱۸، نظر بسیاری از فعالان حوزهی بردگیم به سمت بازیهای رول اند رایت جلب شد و در پی موفقیت تجاری این دسته از عناوین، سیل عظیمی از بردگیمهای رول اند رایت روانهی بازار شدند. جالب است که در این مسیر، تنها کمپانیهای جاه طلب نبودند که قصد داشتند تا از جریان روز استفاده کرده و بیزینس خود را رونق دهند، بلکه بسیاری از کمپانیهای صاحب نام و طراحان خوش سابقه نیز توجه خود را معطوف به جریان بازیهای رول اند رایت کرده و تلاش کردند تا عناوینی در این سبک راهی بازار کنند.
یکی از کمپانیهای بسیار بزرگی که تلاش کرد تا از این بازار جدید عقب نماند، کمپانی خوشنام دیز آو واندر (Days of Wonder) بود که مخاطبین جدیتر بازیهای رومیزی، قطعا با این نام آشنایی دارند. کمپانی دیز آو واندر که ما آن را با بازیهایی نظیر فایو ترایبز (Five Tribes)، سری تیکت تو راید (Ticket to Ride) و سری اسمال ورلد (Small World) میشناسیم، با وجود آنکه طی چند سال گذشته نتوانسته عنوانی در حد و اندازهی نام خود عرضه کند، اما به واسطهی سابقهی درخشان خود همچنان جز نامهای معتبر میان تولیدکنندگان بردگیم به شمار میرود و وقتی لوگو این شرکت بر روی جعبهی یک بازی قرار میگیرد، همواره به این معناست که حتی در بدترین حالت ممکن، بازی از کیفیت نسبی تولید و گیمپلی برخوردار است.
در سال ۲۰۱۹، کمپانی دیز آو واندر با همکاری سباستین پوشان (Sebastien Pauchon)، طراح معروف سوئیسی که بیشتر واسطهی بازی جایپور (Jaipur) میان ما شناخته شدهاست، دست به انتشار یک بازی رول اند رایت زد که این اتفاق حیرت همهی مخاطبین را برانگیخت. این بازی که کورینث (Corinth) نام دارد، شاید که با سایر بازیها و سبک و سیاق عناوین دیز آو واندر تفاوت زیادی داشته باشد، اما توانست با وجود تمامی نقدها و چالشهای پیش رو، به عنوانی باکیفیت و سرگرم کننده بدل شود که تمام المانهای مورد نیاز برای یک بازی خانوادگی را در اختیار دارد.
از اصفهان تا کورینث
شهر بندری کورینث (Corinth) که به آن «کورینتوس» هم میگویند، یکی از شهرهای باستانی یونان است. طبق تخمینها قدمت شهر کورینث به دوران نوسنگی و حدود ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح میرسد. در بسیاری از وقایع تاریخی و داستانهای افسانهای نیز از شهر کورینث، که یک دولتشهر مهم طی عصر کلاسیک یونان به شمار میرفته، نام برده شده و برای سالیانی دراز، جز مراکز تجاری مهم در دریای مدیترانه به شمار میرفتهاست. اما سرنوشت دولتشهر پادشاهی کورینث در نهایت چدان زیبا رقم نخورد و با حملهی رومیان به این بندرگاه، شهر به طور کامل ویران شد و تمام شکوه و عظمتی که روزی تاجران سر تا سر دنیا را گرد هم جمع میکرد تبدیل به تلی از خاک و خاکستر شد.
اما از سرگذشت غمانگیز شهر کورینث که بگذریم، در سال ۲۰۰۶، سباستین پوشان بازی اصفهان (Yspahan) را طراحی کرد که در آن زمان، یک عنوان باکیفیت از لحاظ گیمپلی محسوب میشد. این بازی هرچند که در زمان عرضه با استقبال قابل قبولی رو به رو شد و آمار فروش خوبی را تجربه کرد، اما نتوانست در دراز مدت خود را به عنوان یک بردگیم ماندگار مطرح کند و عدم تجدید چاپ و بروز رسانی تصویرسازی و گیمپلی آن طی بیش از ۱۰ سال، «اصفهان را به یک بردگیم تقریبا فراموش شده میان بازیبازان تبدیل کرد. شاید اکنون با خواندن متن به این بیاندیشید که مگر قرار نبود راجع به بازی رومیزی کورینث صحبت شود؟ پاسخ این است که بازی اصفهان و کورینث به یکدیگر بیربط نیستند و کورینث به نوعی نسخهای جدید و رول اند رایت از بازی اصفهان به شمار میرود. در واقع کورینث با بهرهگیری از مکانیزمهای اصلی بازی «اصفهان»، مدرن کردن سیستم گیمپلی و قرار دادن آن در قالب یک بازی رول اند رایت شکل گرفتهاست.
بازی کورینث کامپوننتهای بسیار کمی در جعبهی خود دارد؛ یک دفترچهی چاپ شده شامل ورقهای کاغذی جداشدنی مورد نیاز در بازی، یک صفحهی اصلی که اصلاحا بندرگاه نامیده میشود و ۱۲ عدد تاس در دو رنگ سفید و نارنجی. البته به غیر از این اجزائی که در جعبهی بازی قرار دارند، شما به تعدادی خودکار یا مداد بسته به تعداد بازیکنان نیز نیاز دارید.
فرایند بازی متشکل از تعداد مشخصی نوبت برای بازیکنان است که طی هر نوبت، یک بازیکن به عنوان شروع کننده باید ۹ تاس سفید بازی را به علاوهی ۰ الی ۳ عدد تاس نارنجی دلخواه (در صورت پرداخت ۱ سکه طلا به ازای هر تاس) بریزد. سپس تاسها را با توجه به عدد نقش بسته روی آنها جدا کرده و پس از دسته بندی، بر روی ناحیهی بندرگاه قرار دهد. در ناحیهی بندرگاه، نمادهایی از تجار مختلف وجود دارد، تاجرانی که ادویههای مصری، فرشهای ایرانی ، انگورهای رومی و زیتون یونانی در بار خود دارند و با برداشتن تاسهای قرار گرفته روی هرکدام از این تاجران، میتوانید اکشن خاصی را بر روی صفحهی شخصی خود به انجام برسانید تا به کسب امتیاز پیروزی نزدیکتر شوید.
پس از اینکه بازیکن شروع کننده تاسهای خود را انتخاب کرد، مابقی بازیکنان نیز به نوبت اقدام به انجام کار مشابهی میکنند و پس از آنکه هر بازیکن یک بار این کار را انجام داد، دور جدیدی از بازی آغاز میشود. بازی پس از تعداد مشخصی از دورها به پایان میرسد و نهایتا بازیکنی که بالاترین امتیاز را از صفحهی شخصی خود بدست آورد، پیروز میدان خواهد بود. روند بازی کورینث بسیار سریع است و بازیکنان معمولا نه در این عنوان و نه در سایر بازیهای رول اند رایت، نیازی به اینکه وقت زیادی را صرف نوبت خود کنند ندارند و همین موضوع، باعث کوتاهتر شدن فرایند گیمپلی و حفظ هیجان نسبی در طول روند بازی میشود.
اما از نکات جذاب دیگر بازی کورینث، تصویرسازی فوقالعادهی آن است که مانند همهی عناوین دیگر کمپانی دیز آو واندر، زیبایی خاصی را به میز بازی شما میبخشد. همچنین کیفیت تولید بالای بازی کورینث با وجود کم تعداد بودن کامپوننتها، امری است که به راحتی به چشم میآید.
جمع بندی
بازی کورینث (Corinth) نه تنها یکی از بهترین گزینههای ممکن برای انتخاب یک بازی در سبک رول اند رایت است، بلکه یک بازی فوقالعادهی خانوادگی نیز به شمار میرود که تقریبا تمام مخاطبان از هر سن و سال و سلیقهای میتوانند از فرایند آن لذت کافی را ببرند. همچنین روند بازی کوتاه، مهیج و در عین حال تفکر محور، سبب میشود تا بتوانیم بازی کورینث را یک بازی خوب قلمداد کنیم. در انتها باید گفت که شاید بازی کورینث تفاوتهای عمدهای با دیگر بازیهای دیز آو واندر داشته باشد، اما اگر آن را در مقام مقایسه با دیگر بازیهای رول اند رایت هم سبک خودش قرار بدهیم، به راحتی نمرهی قبولی را از هر لحاظ دریافت میکند.